Algemeen

Oosterzele en Ilva ruilen sticker in voor chip…

unnamed.jpg

Oosterzele, 08/09/2017 – Samen met ILvA pakt Gemeente Oosterzele de grote afvalberg in de gemeente aan. Daarom verdwijnen vanaf 1 januari 2018 de stickers voor afvalinzameling en zullen de restfractie en GFT gewogen worden. (HDK)

Vanaf 1 januari betalen inwoners dan een voorschotbedrag. Om de containers te identificeren en het wegen mogelijk te maken, plaatst ILvA een chip op de restfractiecontainer en de groene GFT-container. Iedere inwoner ontving per brief de nodige informatie hierover.

25 september: eerste inzameling volgens nieuwe afvalkalender

Enkel de inzamelrondes voor GFT en restfractie wijzigen; de inzamelingen van glas, papier en PMD, snoeiafval en grof huisvuil wijzigen niet. Tegen midden september ontvangt elke inwoner een nieuwe afvalkalender in de bus. Deze vervangt volledig de oude kalender; Gemeente Oosterzele en ILvA raden dan ook aan de oude weg te gooien. Vanaf oktober weegt ILvA het afval maar betaalt de inwoner wel nog met stickers. Eind november beslist de gemeenteraad over de prijs voor de inzameling van de restfractie; de prijs voor GFT-inzameling wordt verrekend per inzameling en niet per gewicht. De tarieven blijven dus dezelfde als vandaag nl. 0,9 euro voor een 40l-container en 1,8 euro voor een 140l-container.

Betalingen en gewicht opvolgen

Midden december 2017 ontvangen alle inwoners een betalingsuitnodiging. Pas nadat dat bedrag betaald is, neemt ILvA vanaf 1 januari 2018 het afval mee. Inwoners kunnen het gewicht van hun grijze container opvolgen via www.mijnafval.ilva.be. Inloggen gebeurt via de gegevens die per brief meegedeeld werden. Wie zelf geen toegang heeft tot een pc en/of internet kan het gratis nummer van ILvA bellen: 0800 98 002 (op werkdagen tussen 8 en 18 uur – op zaterdag van 9 tot 13 uur).

Hoeveel containers?

Ieder gezin heeft t.e.m. vijf gedomicilieerden recht op één restfractiecontainer en één GFT-container. Vanaf zes gedomicilieerden kan dus een bijkomende restfractiecontainer aangevraagd worden. Wie echter om medische redenen een bijkomende restfractiecontainer nodig heeft, kan dat mits een doktersattest bij de Gemeente aanvragen.

Wat met resterende stickers?

Tot en met 31 december 2017 is het gebruik van de stickers verplicht. Vanaf 1 januari 2018 zijn ze niet meer bruikbaar maar kunnen resterende stickers terugbetaald worden bij dienst Financiën van Gemeente Oosterzele (OCMW-gebouw, Gootje 2 in Balegem).

Schepen voor Milieu Jan Martens: “Veranderingen roepen vragen op. Vragen? Stel ze gerust. Alle vragen zullen beantwoord worden vóór het systeem van start gaat. Perfectie bestaat niet, maar uiteindelijk moet het voor iedereen beter worden met deze nieuwe methode.”

 Om het nieuwe systeem toe te lichten, wordt een infoavond georganiseerd op donderdag 7 december om 19.30 uur in het foyer van GC De Kluize.

Wie vooraf met vragen zit, kan terecht bij de klantenservice (op werkdagen tussen 8 en 18 uur – op zaterdag van 9 tot 13 uur) via het gratis nummer 0800 98 002 of oosterzele@ilva.be

(Herman De Knijf, foto communicatiedienst Oosterzele)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s